Week 4

26 februari 2023 - Bologna, Italië

Het is raar, maar waar: het regent! En ik ben niet vaak zo blij met regen. De luchtkwaliteit hier is nou niet bepaald om vrolijk van te worden namelijk. De hoeveelheid stink bussen, scooters en auto's die door de hele stad rijden zorgen voor een benauwde, vieze lucht. Als ik door de heuvels fiets bijvoorbeeld zie je ook echt zo'n oranjeachtige smog wolk hangen boven de stad. Op de straten vind je nergens een vuiltje, want 's nachts komen er overal mannen met bladblazers en veegauto's uit alle hoeken en gaten gekropen, maar de lucht is wel naar. Ik merk dat mijn longen het ook niet geweldig vinden, dus ik hoop dat de regen en wat wind de smog een beetje uit de lucht gaat halen. Voor zolang het duurt. En de regen zorgt ervoor dat het binnen studeren fijner is, want studie is begonnen deze week en ik moet aan de bak.

Maandag begon de week rustig met één college. Of nou ja, college. De docent kon er op het laatste moment niet bij zijn dus ze hadden een ander iemand ergens vandaag geplukt en die voor de klas gezet. Zij heeft ons alle praktische zaken uitgelegd, zoals het feit dat we elke week een film gaan kijken (en dat is dan dus een master vak..). Na 40 minuten konden we weer gaan. Op dat moment dacht ik dus nog, dit wordt een twee vingers in mijn neus semester.

De volgende dag viel er één college uit, maar er bleef er nog eentje over. Dit vak heet terrorism & counterterrorism en deed me inzien dat ik toch misschien wel wat meer moet gaan doen dan ik in eerste instantie dacht. Voor dit vak heb ik namelijk wel twee tentamens en een presentatie, een beetje zoals in Nederland. Ze vertelde er wel gelijk even bij dat een groot deel van de studenten het eerste tentamen meestal niet haalt, goed om te weten... Gelukkig zei ze ook dat de meesten dat cijfer wel compenseren met het eindtentamen, maar ik heb mijn zinnen gezet op twee goede cijfers. Dus vandaag wordt weer een dag literatuur lezen voor dit vak. Behalve dat het veel werk is vind ik het geen drama, want het is wel het leukste vak dat ik hier heb. 's Avonds was de voetbal bij de Irish pub, Champions League was het geloof ik. Madrid tegen Liverpool, vermaak gegarandeerd want er zijn hier veel Spaanse mensen en in het begin deed Liverpool het beter. Het Spaanse temperament en de voetbalgekte kwamen naar voren en bij alles wat er gebeurde vlogen er een paar Spanjaarden van hun stoel om te protesteren, en later om te juichen.

Woensdag was de dag dat ik me af begon te vragen of de hernia aantallen in dit land hoger zouden liggen dan gemiddeld. In Nederland hebben we namelijk in alles college zalen van die uitklaptafels recht voor je, een beetje zoals in de trein. In kleinere lokalen staan gewoon tafels. Hier niet. Hier hebben ze een mini tafeltje dat aan de zijkant van je stoel zit. Volgens mij is dit gewoon een ouderwets iets, maar het is wel vervelend want je zit de hele tijd in een soort wokkel vorm te typen, want de laptop staat naast je maar de docent staat wel gewoon vooraan. Dat typen is trouwens wel iets waar ik aan moet wennen. In Nederland ben ik ook al geen ster in het meetypen van aantekeningen tijdens een college, maar ik merk dat ik dat in het Engels nog moeilijker vind. Ik onthoud dingen minder goed en kan minder snel zinnen even snel verbouwen tot een bondige aantekening. Hopelijk went dat nog. Het is een goede voorbereiding voor mijn master in ieder geval, want die aanmelding heb ik ook afgerond deze week. Crisis & security management bij de Universiteit Leiden. Nu hopen dat ze me aannemen, maar ik weet niet wanneer ik dat hoor. Vermoed dat dat nog wel even duurt aangezien de deadline pas in april is.

Woensdag avond ben ik hier ook voor het eerst uit geweest. Uitgaan naar clubs is het heel gebruikelijk, meer dan in Nederland heb ik het idee, maar het is niet zo mijn ding. Dus tot nu toe was ik vooral bij de barretjes en andere activiteiten. Echter zit op 600m van ons huis een toffe LGBT club en daar wilde ik wel graag heen. Ik had wat mensen opgetrommeld om mee te gaan, maar die wilden eerst naar 'Lablas'. Dat bleek aan de andere kant van de stad te zijn en het was een soort social community. Ik dacht dat het gewoon een bar was, maar da was nie. Het was een open plein waar mensen allemaal bij elkaar kwamen en er ergens in een zaaltje een rapper stond te toeteren. Een hele leuke sfeer. Na een tijdje was ik er echter wel klaar mee, want ik werd ook wat moe van het rondhangen daar dus na een tijdje aansporen gingen we naar Cassero, de club. Ik langs huis eerst, want een coltrui was natuurlijk veel te warm. Eenmaal daar stond er een lange tijd. Ondertussen had ik al meermaals op de avond overwogen om gewoon naar huis te gaan, want ik was moe en had geen zin in wachten en hangen. Maar ik heb mezelf tot er even doorheen gezet en gelukkig maar, want binnen was het super leuk! Het is een oud gebouw, lijkt op een oude fabriek of pakhuis qua uitstraling (wel kleiner), en je kunt ook makkelijk naar binnen en buiten lopen de hele tijd. Officieel is het dus een LQBT club, maar omdat het er zo leuk is komt eigenlijk iedereen er dus zeker voor herhaling vatbaar.

Het gevolg van dit avontuur op een woensdagavond was wel dat ik donderdag enigszins moe aan de dag begon, en laat donderdag nou net de meeste intensieve college dag van de week zijn. Ik heb die dag dan ook niet veel meer gedaan dan van 13 tot 22 uur op de uni te zitten en college's te volgen. Vrijdag had ik wel les om 9:00 en om 11 uur begon het weekend, gelukkig maar want zo'n eerste echte week was wel vermoeiend. Mensen keken me ook wel een beetje verbaasd aan als ze erachter kwamen dat ik vijf vakken tegelijk volg. In de middag ben ik gaan fietsen met Eva. Een rondje richting het Noorden dus geen heuvel, maar het was wel een hele mooie route! Weinig grote wegen dus dat was lekker fietsen. Toen we net de stad uit waren schrok ik van vliegtuig geluid en een grote schaduw. Voor een halve seconde dacht ik dit gaat fout, die komt naar beneden. Maar het bleek een vliegtuig te zijn dat net was opgestegen en echt heel laag over dat dorpje kwam. Heb nog nooit zo'n groot toestel zo laag boven huizen gezien. Misschien ook de reden dat er veel leegstaande en vervallen huizen waren in dat stuk van het dorp. In de avond heb ik pizza gegeten bij een hele goede pizzeria in de stad. Ze nemen daar geen reserveringen aan, want het is toch altijd vol. We moesten even buiten wachten, maar daarna hadden we een plekje om de gigantische pizza die we kregen op te eten. Zeker een aanrader.

Gisteren heb ik 's ochtends en 's middags aan de studie gegeten. Rond half 5 vertrok ik naar Volleybal. Elke zaterdag van 17 tot 19 uur is er volleybal en basketbal waar je naartoe kunt vanuit de ESN. Dat was wel wat verder fietsen dan ik had gedacht. Fietsen duurt hier namelijk altijd langer dan Google maps zegt vanwege de gekke fietspaden en veel stoplichten. Het was wel heel fijn om even weer met anderen te kunnen sporten. Nou voelt Volleybal voor mij nooit heel erg als sport omdat je niet echt rent en springt, maar het was alsnog leuk. De sfeer was ook heel fijn, want ik ben natuurlijk niet bepaald een ster in volleybal. Het niveau was heel divers en iedereen klapte als een punt gescoord werd, maar je kreeg ook een duimpje voor de goede bedoeling als je het had verpest. 'S avonds zijn we in de stad wat gaan drinken en zouden we naar Cassero gaan daarna. Uiteindelijk wilde iedereen liever naar Tank, een technoclub dus daar hield ik het voor gezien. Toen zij daarheen gingen ben ik lekker naar mijn bed gewandeld. Technoclubs word ik namelijk heel ongelukkig van, niet mijn ding. Toen ik vanmorgen uit bed stapte voelde ik hier en daar wat spierpijn, dat is wel ernstig door even volleyballen. Maar ach, dat haal ik in de zomer wel weer in. Fijne zondag!

1. Ellis Wanschers:
    26 februari 2023
    Dus nóg iemand die de fiets heeft meegenomen 💪🏻👍🏻