Week 7

19 maart 2023 - Bologna, Italië

Een nieuwe week vanuit een vandaag bewolkt en regenachtig Bologna. Het was de hele week wat aan de frisse kant. De meeste dagen wel zon, maar meer wind dan voorheen en vandaag dus ook regen. Vanaf volgende week gaan we weer wat meer richting het echte lenteweer dus een beetje regen is niet zo erg. Vooral omdat ik vandaag toch geen stap buiten de deur heb gezet. Het was geen mega interessante week , maar bij dezen toch een update.

De week begon met Italiaanse les. Tot nu toe had ik die cursus online via Teams. Dat was alles behalve ideaal, maar het was de enige optie die in mijn volle rooster paste dus had ik me daarvoor ingeschreven. Tijdens de cursus vroeg de docent of er mensen waren die toch liever de fysieke cursus wilden doen en dat wilde ik natuurlijk wel. Deze week was de eerste week dat ik op maandag- en woensdagochtend op de universiteit deze cursus had. Het blijft enorm intensief om twee uur lang Italiaans te hebben, maar ik heb het gevoel dat dit wel een stuk nuttiger gaat zijn dan de online les. En het is ook leuker, omdat ik zo ook mijn klasgenoten spreek.

Dinsdagochtend ging rond 8:00 de wekker om voor college om 13:00 een rondje te kunnen fietsen. Zodoende zat ik rond 9:00 op de fiets. Het begon goed, maar na een kilometer of 8 maakte mijn Garmin GPS alleen nog wat vage bliep geluidjes. Verder deed hij niks meer wat toch wel onhandig was aangezien ik de weg hier niet ken buiten de stad. Ietwat geïrriteerd aangezien ik de week ervoor ook al problemen had met de Garmin ben ik uiteindelijk doorgefietst en na een tijdje ging hij gelukkig weer aan! Toen werd het toch nog een mooie rit met de zon, groene weilanden en bloesem aan de bomen. Toen ik thuis kwam wilde ik nog aan de studie, maar door de vertraging werd dat wat krap dus werd het douchen en naar college. Bij college aangekomen duurde het even voordat ik het gebouw in kon, want deze week waren er op veel plekken afstudeer festiviteiten en dus stond het voor de deur helemaal vol met mensen met kransen op hun hoofd, gekke outfits en confetti kanonnen. Ze maken er hier wel echt een feestje van, leuker dan de diploma-uitreikingen die we in Nederland kennen. Na college was er kort de tijd om even te eten, want in de avond stond een workshop Cybersecurity op de planning. Ik werk vanuit hier in principe niet, maar er zijn twee trainingen die online worden gegeven dus daar kan ik wel aan meedoen. Dat leek me handig, want dan kan ik toch nog een beetje geld verdienen terwijl ik hier ben en heb ik die verplichte trainingen vast afgevinkt.

Woensdag had ik in de ochtend weer Italiaans en 's middags college. Toen ik eenmaal thuis was ben ik verder gegaan met studeren om wat literatuurstudie in te halen die ik de week ervoor niet had voorbereid. Met de tentamens die eraan komen moest ik dus even een tandje bijzetten, maar nu ben ik weer helemaal back-on-track. 'S avonds had mijn huisgenootje Tiramisu gemaakt. Ik vond dit eerlijk gezegd niet een mega lekkere variant, omdat er voor mij niet zoveel smaak aan zat maar het was wel een goede snack in de pauze van de Nota schrijf workshop. Deze workshop was namelijk de tweede training die ik voor werk volgde hier. In eerste instantie zouden die twee trainingen niet twee dagen achter elkaar zijn, maar eentje ging vorige week niet door en werd verplaatst naar deze week waardoor het nu wel zo uitkwam. Ondanks dat er voor mij niet veel nieuwe dingen werden verteld bij deze workshop was het toch wel leuk. Deze avond was ook de eerste Italiaanse onweersbui zoals soms op de camping in de zomer weleens is. Om de zoveel tijd lichtte de lucht helemaal op en knalde het hard. Nu ben ik niet zo'n groot fan van onweer, maar het duurde gelukkig ook niet zo lang.

Donderdagavond stond er weer een voetbalwedstrijd op het programma! Na een dag college had ik niet bijster veel zin om om 00:00 nog een uur te voetballen, maar het was super leuk. De wedstrijd ging ook een stuk beter dan vorige week en de eindstand was 2-2 dus helemaal top. Het gevolg was wel dat de wekker om 7:30 op vrijdag me niet heel vrolijk maakte. Op de fiets onderweg naar de uni werd ik door de hobbelwegen wakker gerammeld voor het laatste college van de week. Tijdens dit college zag ik vanuit mijn ooghoek ineens iets diks en zwarts op mijn onderarm bewegen. Dat resulteerde in een gilletje waardoor iedereen afgeleid was. Gelukkig was iedereen al snel weer kalm aangezien het niks engs bleek te zijn, gewoon een hele dikke bromvlieg. Echter nam het slaapgebrek even een loopje met mij, want ik kon niet meer stoppen met lachen. Na een tijdje schuddend in m'n stoel te hebben gezeten kon ik mezelf weer enigszins herpakken gelukkig. Het was duidelijk vrijdag.

Zaterdag ging ik weer op pad op de fiets. Het plan om naar Florence te fietsen heb ik uitgesteld, omdat dat een lange route is en ik eerst mijn Garmin helemaal in orde wil hebben. Zit er niet echt op de wachten om in the middle of nowhere zonder GPS te zitten namelijk.. Onderweg op een rondje rond Bologna stuurde Garmin mij over een grote weg en terwijl ik voor het zoveelste stoplicht stond te wachten zag ik dat ik ook een andere, veel mooiere route kon nemen die uiteindelijk weer op dezelfde weg zou uitkomen. Het enige ding daar bleek dat er een riviertje tussen bleek te zitten dat ik even over het hoofd had gezien. Als een ware mountainbiker reed ik op mijn racefietsje door de blubber en kombochten van het bos, eigenlijk vond ik dat wel heel grappig. Het enige wat ik daar hoorde was het kabbelende water en vogels, echt genieten. Uiteindelijk kwam ik het bos weer uit en zag ik dat er een plek was waar je makkelijk bij het water kon komen. Dat liet ik me geen twee keer zeggen dus sokken en schoenen uit en hup met de pootjes in het water. Dat was koud. Heel koud, maar erg mooi. Hier heb ik ook met water en een stokje de modder onder mijn schoenen vandaan gepeuterd, want door de blubber in het bos kreeg ik mijn schoen niet meer in het pedaal geklikt. Toen ik na een tijdje weer thuis was van een hele mooie route (met ook een paar hele pittige klimmetje op de terugweg) ben ik Down the Road gaan kijken want er is een nieuw seizoen, joepie!! 's Avonds was ik uitgenodigd voor een verjaardag van iemand uit een van mijn klassen. Super leuk dat hij me had uitgenodigd, maar wel spannend omdat ik alleen dat ene vak volg en niet de hele master dus ik kende eigenlijk niemand van de mensen die er waren. Gelukkig ontdekte ik dat één iemand die ik kende ook ging en hij heeft me op sleeptouw genomen met zijn vrienden. Super lief en fijn. Het was wel leuk, maar na een tijdje werd ik moe. Nu was ik deze week sowieso al moe, maar ik kende natuurlijk ook niemand dus was het wel wat saaier dan normaal. Ook omdat er überhaupt niet zoveel mensen waren. Weer onderweg naar huis verbaasde ik me over hoe ontzettend veel mensen 's nachts op straat zijn hier. Het is mega druk en er waren zelfs mensen graffiti aan het spuiten op zo'n mooie houten deur en niemand leek het te boeien, heel bijzonder.

Vandaag was het plan om goed aan de studie te gaan, maar daar is niet zoveel van terecht gekomen. Aan het begin van de middag heb ik nog wel wat gedaan maar om 15:00 begon Feyenoord - Ajax en aangezien mijn huisgenootje echt een enorme hardcore Feyenoord fan was heb ik dat met haar meegekeken. Een tijdje later begon de F1 dus ook dat heb ik maar even meegekeken. Tussendoor nog even viool geoefend, maar het is een heel moeilijk stuk dus daar loop ik constant mee vast waardoor de lol er een beetje vanaf gaat. Van mama, oma en Corine heb ik wel een heel leuk boek gekregen met popliedjes dus door die af en toe te spelen blijft het leuk. Deborah heeft gisteren ook haar vliegtickets gekocht richting Bologna voor begin mei. Duurt nog even maar daar heb ik nu al mega veel zin in. Komende week wordt vooral studeren voor de tentamens, maar vrijdag komt Eline, mega leuk!