Week 15

14 mei 2023 - Bologna, Italië

Een nieuwe update vanuit een nat en modderig Bologna.

Aangezien het deze week al de hele week enorm onaantrekkelijk weer is heb ik bijzonder weinig uitgevoerd. Dus hierbij een kijkje in het leven van een couch potato. Maandag had ik mijn presentatie voor Italiaans. Het maakte niet uit waarover het ging, zolang je maar iets presenteerde en dus spreekvaardigheid oefende. Ik besloot het over sport te doen door wat foto's van roeien en wielrennen etc. te laten zien en daar iets bij te vertellen. Wonder boven wonder ging dit best wel goed! Mijn docent zei dat ik echt vooruitgang geboekt heb dus dat was leuk om te horen. Zelf merk ik ook wel dat het steeds beter gaat :) Ik geloof niet dat ik die dag verder nog veel heb ondernomen, maar Deborah en ik hadden aardappels gekocht om gnocchi te maken. Uiteindelijk hebben we deze niet gemaakt vorige week dus heb ik ze maandag alsnog zelf gemaakt. Het deeg maken valt nog wel mee, maar het vormen van de gnocchi is wel even een klusje. Gelukkig had ik toch alle tijd dus was het een mooie bezigheid, en het is nog goed gelukt ook! Dus dat is zeker voor herhaling vatbaar.

Dinsdagmiddag had ik college van terrorism & counterterrorism. Dat is toch wel het meeste interessante vak dat ik hier heb gevolgd denk ik dus daar ging ik met plezier naartoe. Na afloop wilden we een ijsje halen, maar het bleek dat er wat knorrende magen waren dus in plaats van een ijsje werd dat een lekkere pizza. Absoluut geen verkeerde manier om het college mee te eindigen. 'S avonds was de eerste halve finale van het songfestival. Nou vind ik dat hele songfestival nooit zo mega interessant, maar omdat Hanni en Sara allebei stonden te springen hebben we dat met z'n allen gekeken. Ik blijf het een nogal over de top spektakel vinden, maar het was daardoor ook wel komisch om ernaar te kijken.

Woensdag was toch wel echt het dieptepunt van deze week als het aankomt op het weer. Het heeft namelijk de hele dag gegoten. Ik had me toch wel wat ander weer voorgesteld bij een mei maand in Italië, maar dat komt hopelijk nog. Alhoewel de voorspellingen voor alsnog niet heel hoopgevend zijn. .. In de middag kwam er bij de regen nog flink wat onweer bij, waaronder één klap waardoor het hele huis trilde. Zo'n harde knal heb ik echt nog nooit gehoord, maar gelukkig hebben we dat ook weer overleefd en kon ik in de avond naar tango. Door de regen weliswaar dus met een droge broek in m'n tas was ik er klaar voor. De les was gefocust op het oefenen van draaien, super leuk om te leren maar best lastig qua balans. En na een tijdje werd ik er duizelig van, van de hele tijd rondjes draaien.

Donderdag was een dag waarin ik echt niks heb uitgevoerd, maar toch was het een klein beetje een speciale dag. Ik had namelijk mijn laatste college hier, wat ook betekent dat ik mijn allerlaatste bachelor college heb gehad. Alleen nog drie tentamens en dan ben ik als het een beetje mee zit over drie weken afgestudeerd. Dat voelt toch wel heeeel lekker, tijd voor iets nieuws. Om af te studeren van Liberal arts & sciences moet je een portfolio inleveren met verschillende reflecties die je door de jaren heen hebt geschreven en een aantal andere onderdelen zoals de scriptie. Mijn slotreflectie van dit jaar moest er ook in dus na het college ben ik daaraan begonnen. De volgende dag ben ik daarmee verder gegaan, want ik wilde het graag inleveren. De deadline is 1 juni maar weg is weg, dan kan ik nu met de tentamens aan de slag en mocht er nog iets niet goed zijn heb ik nog de tijd om het te corrigeren. Omdat het vrijdag ook weer de hele dag regende was het een prima dagje om op de bank te zitten een verslag tikken. 's Avonds heb ik pannenkoeken met appel gebakken, want daar had ik echt zin in.

Het weekend begon met een fietsritje met Fenil. De pannenkoeken en de luie dagen hadden me blijkbaar goed gedaan want er zat veel energie in m'n benen. Er waren best wel veel fietsers op de weg dus toen er eentje voor ons reed zag ik daar mijn kans om aan te sluiten en kijken of hij ons zou accepteren als volgers. Dat vond hij blijkbaar prima, want hij begon ons signalen te geven (zoals waarschuwen voor obstakels). Niet veel later sloeg hij af dus waren we weer met z'n tweeën. Ik vond dit een hele leuke manier van fietsen, want het voelde een beetje een als een wedstrijdje om achter iemand aan te jagen, dus toen er een nieuwe man voor ons reed was er een nieuwe kopman gevonden. Twee anderen mannen die achter ons reden volgden ons voorbeeld dus toen waren we met vijf. Dat hebben we een hele tijd zo vol gehouden. Fenil raakte een aantal keer achterop, maar toch lukte het hem steeds om weer bij te komen als ik even op hem wachtte en we samen weer aanhaakten. Na een tijdje sloegen onze 'kopman' en wij af om de heuvels in te gaan en te rest reed zwaaiend rechtdoor. Hier merkte ik toch wel dat het klimmen me steeds beter afgaat, want ik trapte relatief gemakkelijk omhoog. Lekker rondje en goed begin van het weekend. Op het laatste stuk waren we langs een markt in het park gefietst en dat zag er groot uit. Dus toen ik thuis kwam vroeg ik of er iemand mee wilde die markt bekijken en Sara wilde wel mee. De markt was super groot en ze hadden van alles, vooral planten maar ook sieraden en kleding en dat soort spulletjes. Op de terugweg hebben we inkopen gedaan voor de grote songfestival avond. Hanni en ik hadden allebei iemand uitgenodigd, dus met een gezellig groepje hebben we de finale van het songfestival gekeken. Ik vond de nummers van Italië en Noorwegen het leukst, maar Zweden was ook prima. Toen dit eenmaal afgelopen was, zijn we naar een 00's feestje gegaan in de stad. Dat was leuk! Toen om 5:00 de dag eindelijk voorbij was kon ik moe maar voldaan m'n bed in.

Vandaag stond er een tango workshop op de planning. Ik had geen idee wat ik daarvan moest verwachten, maar het was een les die vooral was gefocust op de basis en de beweging van je lichaam. Dat was erg leuk en het voelde ook fijn om even alles te bewegen, een soort yoga achtig idee maar dan anders. De docent was erg goed dus helemaal leuk. Dat was wel weer genoeg beweging voor vandaag na zo'n korte nacht, dus nu ga ik lekker verder met niks doen en een boek lezen op de bank.