Week 11

17 april 2023 - Bologna, Italië

Nadat ik eerst één voor één elke foto heb bijgedraaid, omdat ze allemaal gedraaid geüpload worden volgt hier het verslag van week elf. Deze week heb ik mijn vlucht terug naar Nederland ook geboekt. 20 juni is de datum dat het avontuur voorbij is. Nog negen weken dus ik ben dik over de helft, maar heb nog wel ruim twee maanden om van te genieten gelukkig.

Deze week begon met een roadtrip langs het zuiden van Elba. Gelukkig had ik deze dag de autosleutels opgeëist, want Hanni had de dag ervoor al gereden en zij reed Anna en mij steeds misselijk door met onze coole Fiat als een soort Mariokart skelter over het eiland te crossen. Het was prachtig weer dus petjes op, dak open en genieten van het uitzicht. Deze kant van het eiland was verreweg het mooiste. Hooge rotswanden, prachtig water en mooi strand. Ook kwamen we zoveel mooie citroenbomen tegen, dat lijkt me prachtig om in de tuin te kunnen hebben. We hebben een tijdje langs de kust gereden en toen we een groot deel gehad hadden zijn we omgedraaid om op een strand met zacht zand in een beschutte baai neer te strijken. Zo tijdens de week waren er wel wat irritaties ontstaan. Anna en ik hadden vooral wat moeite met de omgang met Hanni, maar op het strand kwam iedereen wel weer helemaal tot rust. Het was echt genieten. Doordat het relatief goed uit de wind lag konden we ook gemakkelijk in onze bikini liggen zonder het koud te hebben. Ik had mezelf voorgenomen om op deze laatste dag te gaan zwemmen. Er waren meerdere mensen die dat deden en ook alle huisgenoten hadden dit al gedaan, maar water van 14 graden vond ik niet heel erg aantrekkelijk. Vooral omdat het buiten ook nog niet zo erg warm was. Toen ik tot mijn middel in het water stond was dat na een tijdje best lekker, maar ik was bang dat ik niet meer warm zou worden als ik echt zou gaan zwemmen. Dus ik had niet zo'n zin in de kou en ben weer lekker op het strand gaan zitten. Zwemmen doe ik in de zomer wel weer.

De volgende dag begonnen we aan de terugreis. 's Ochtends hebben we nog lekker in de tuin van het huisje kunnen eten en met de kat kunnen knuffelen. Daarna zijn we naar Portoferraio gereden. De plek waar de ferry aankomt en tevens de grootste 'stad' van het eiland. We hebben door het historische centrum gekuierd en in de haven lekker geluncht. Hier lagen prachtige zeiljachten waaronder een heel groot en heel erg mooi Duits jacht inclusief personeel. Nog even doorstuderen en werken... Misschien is de citroenboom voor alsnog een wat realistischer doel ;). Toen we onze auto hadden ingeleverd begon toch echt de terugreis. Eerst met de ferry en toen vervolgens vijf treinen. Gelukkig hadden we deze keer geen problemen met lange vertragingen waardoor we het uitgestippelde plan konden volgen. Ruim vijf uur later kwamen we op Bologna Centrale aan met de trein. Tegelijkertijd kwam Ilse ook aan op het station dus dat kwam helemaal perfect uit. Zij zou een vriendin opzoeken in Rome en heeft 1,5 een tussenstop in Bologna gemaakt. Dat was heel leuk. Die avond hebben we niet zoveel meer gedaan, omdat we allebei moe waren van de reis (vooral ik) dus we hebben bijgekletst en zijn toen gaan slapen.

Woensdag begon voor mij eigenlijk uni weer, maar omdat Ilse er was en ik tot nu toe ruim aan mijn aanwezigheidsplicht had voldaan besloot ik om de vakantie nog wat te verlengen door die dag met Ilse mee op pad te gaan. Het leuke was dat zij zichzelf ook had verdiept in wat er te doen was in de stad, waardoor ik niet de hele dag zelf tourguide was. Ik was nog niet bij het Anatomisch theater geweest en dat was erg mooi om te zien. Hier zit ook een prachtige bibliotheek bij waar je kunt studeren. Nu studeer ik eigenlijk nooit in de bieb, omdat ik het lekker vind om thuis te werken maar ik wil hier toch nog wel een keer zitten voordat ik wegga. Al is het maar voor het idee. We hebben geluncht bij een pasta restaurant waar ze de hele dag door verse pasta maken voor het raam. Dat is leuk om te zien en het is dan ook altijd druk daar. Tijdens de lunch stond er geen rij dus een goed moment. Ondanks dat het wat veel was, was het wel erg lekker. Persoonlijk vond ik het alleen niet zo bijzonder als sommigen zeggen dat het is, maar dat kan aan mij liggen. Aan het eind van de middag zijn we teruggegaan naar huis om even te relaxen met twee afleveringen van Down the road. Dat programma vinden we allebei erg leuk namelijk. In de avond had ik tangoles en dat wilde ik niet overslaan. Vooraf hadden we pizza's uitgezocht dus Ilse had de taak om pizza te bestellen zodat we konden eten als ik thuis was. Er kwamen nieuwe stapjes bij deze week waarvan er twee in het begin wat verwarrend waren, maar het was wederom heel erg leuk. Ik heb een nieuwe maatje, een Israelisch meisje die ook werkt bij een dansschool. Zij kon het dus goed en was ook nog erg aardig dus super leuk. Na dat Ilse en ik van onze pizza's hadden gesmikkeld zijn we even later naar Cassero gegaan. Daar hebben we een gezellige avond gehad en lekker gedanst op de muziek.

Donderdag was eigenlijk niet zo'n bijzondere dag. 's Ochtends zijn Ilse en ik nog even naar een streetart straat gelopen, dat was leuk om even te zien. Vervolgens vervolgde zij haar route naar Rome en moest ik naar college. Na dit college had ik het idee om in de twee vrije uren tot de volgende les naar de bieb te gaan om te studeren, maar dat is niet helemaal gelukt. Een medestudent vroeg of ik meeging een ijsje halen en dat laat ik me geen twee keer zeggen dus we zijn met z'n drieën ijs gaan eten.

De dag erop had ik in de ochtend college en daarna ben ik viool gaan oefenen. Deze was enorm vals... dat zegt iets over de oefenfrequentie van de afgelopen paar weken helaas. Dus nadat ik heb eindelijk weer goed gestemd had was het tijd om te spelen. Gelukkig wist ik het nog. Ondertussen hield ik Flightradar24 in de gaten want oma en Annelie waren onderweg naar Bologna, joepiee. Nadat ze met wat vertraging aan waren gekomen ben ik naar hun hotel gefietst om ze een dikke knuffel te geven. Heel fijn om ze weer te zien. Met z'n drieën zijn we de stad in de gewandeld om de sfeer te proeven in de stad en wat te gaan drinken. Hierna is oma even een powernap gaan doen aangezien die al om 5:15 uit de veren was voor de reis. Annelie en ik hebben samen nog een tijdje rondgelopen om de stad te bekijken. In de avond zijn we samen gaan eten bij Da Cesari. Dat restaurant heb ik recentelijk van gehoord en staat bekend als een heel goed restaurant. Daar bleek geen woord van gelogen want het was inderdaad heel erg lekker. Toen ik thuis aankwam zaten Sanne en Anna in de woonkamer spelletjes te doen. Het was eigenlijk niet mijn bedoeling om mee uit te gaan, maar dit zag er gezellig uit dus ben ik blijven plakken. Aangezien het toen toch al laat was ben ik ook mee geweest naar Millenium. Een club waar ze die avond een 90's/00's feest hadden en dat vind ik geweldig. Het was een hele leuke avond met allemaal bekende muziek en ik mocht zelfs even achter de DJ boot staan. Dat was grappig. De volgende ochtend moest ik even bijkomen van de korte nacht, maar al snel was ik weer opgeladen. Er stond namelijk een citytour met de bus op het programma. Dat had ik nog niet eerder gedaan en was best wel erg leuk. Het was zo'n open toeristenbus en deze reed ook stukken buiten het historische centrum waardoor we best wel veel gezien hebben. 's middags hebben we de stad verder verkend door de mooie gebouwen en winkel te bekijken, echt super gezellig. Voor de avond had ik gereserveerd bij La Finestrella. Ook daar bleek je lekker te kunnen eten en we hebben een heerlijke wijn ontdekt hier. Geen wonder dat ik hier en daar wat ronder wordt, lekker zachte zomervoorraadjes hihi. "Je hebt een ronder hoofd" aldus mama, ik bleek niet de enige die het was opgevallen.

Zondagochtend kwamen oma en Annelie mijn appartement en kamer bekijken. Blijft leuk om te kunnen laten zien waar ik nu woon. Toen we aan de thee zaten kreeg Annelie een mail dat hun vlucht voor maandagavond geannuleerd was. Dat was heel erg balen, want het gevolg was dat ze maandag om 6:00 moesten gaan vliegen. Dat kostte een dag jammer genoeg. Echter regent het hier vandaag en is het koud dus in dat opzicht is er niet veel gemist. De andere dagen was het prachtig weer. Nadat het vluchtprobleem was opgelost zijn we naar het centrum gegaan om met het treintje naar de San Luca basiliek te gaan. Iets dat ik ondertussen al meerdere keren gezien heb, maar het is nog steeds leuk. Boven hebben we genoten van het uitzicht. Eenmaal weer terug in de stad hebben we een ijsje gehaald. Dat hadden we nog niet gedaan en je kunt natuurlijk niet naar Italië komen zonder een ijsje te eten bij de lekkerste ijssalon. Hierna is oma op een terras in de zon gaan zitten terwijl Annelie en ik de toren beklommen. De klotsende okseltjes waren al minder deze keer. Dus hoewel de trappetjes nog steeds eng zijn zit er vooruitgang in. We hebben de dag en het weekend afgesloten bij een pizzarestaurant. De vorige keer dat ik daar was hadden ze een lekker voorgerecht met brood en parmaham met mozzarella. Deze keer hadden ze ons geloof ik niet goed begrepen want we kregen het voorgerecht (zonder brood) praktisch tegelijk met de pizza's. Dat was een beetje jammer, maar desondanks nog erg lekker. Het was echt super leuk dat ze me hebben bezocht. Vooral het feit dat beide oma's me helemaal in Italië hebben opgezocht vind ik heel bijzonder. La vita è bella.