Week 6

13 maart 2023 - Bologna, Italië

Een nieuwe week met nieuwe avonturen en lenteweer in alweer het (verrassing) zesde verhaal.

Een week die begon met vrij weinig avontuur want ik was ziek, of nou ja gewoon heel erg verkouden. Dat resulteerde in een saaie maandag en dinsdag. Ik ben deze dagen wel naar de lessen geweest, maar verder heb ik vooral snotterend thuis gehangen achter mijn computer met traanogen van de verkoudheid. Maar na regen komt zonneschijn, letterlijk en figuurlijk. Want naast dat ik me woensdag alweer een stuk beter voelde, is hier de lente wel echt aangebroken. Kortgeleden was het nog regenachtig met een dag sneeuw, maar vanaf deze week zijn de dagen echt een stuk lekkerder qua temperatuur en laat de zon haar stralen zien. Echt genieten. Ik heb het wel te doen met jullie in het koude Nederland hoor..

Dinsdagavond zou ik eigenlijk Cybersecurity training hebben van werk. Dat is een training die online via Teams wordt gegeven dus die zou ik mooi mee kunnen doen. Braaf zaten mijn collega's en ik om 19:00 in de Teams vergadering te wachten tot het zou beginnen, maar er gebeurde niks. Uiteindelijk kregen we 20 minuten later een mailtje dat ze het wegens technische problemen niet door konden laten gaan. Een beetje balen, maar ach een vrije avond was ook zeker niet erg, vooral omdat ik me toen dus nog helemaal niet lekker voelde.

Woensdagochtend heb ik een hele tijd met Ilse gefacetimed. Wij hadden elkaar al een hele tijd niet gesproken dus het was leuk om even bij te kletsen. Het gevolg was haasten om op tijd bij college aan te komen, maar ook dat is weer gelukt. Op mijn rode stalen ros cross ik heel Bologna door. Tijdens het fietsen moet je je duim tegen het pookje van de versnelling aanhouden om te voorkomen dat die ineens in een andere versnelling schiet, en een beetje anticiperen op het verkeer is ook nodig omdat één rem niet werkt en de andere maar half. Desondanks gaat het helemaal top en ben ik overal super snel, ideaal. Ze hebben geprobeerd om de fiets van mijn huisgenootje te stelen door met het slot te wrikken. Dat is niet gelukt, maar ze krijgt hem nu niet meer los. Dat is wel erg balen.. dus ik hoop dat ze mijn fiets met rust laten. Na het college vroeg een studiegenootje of ik mee wilde lopen met de Women's mars die werd georganiseerd op internationale vrouwendag. Wel erg leuk dat hij dat vroeg, maar ik had afgesproken om met de huisgenoten en de Noorse meiden weer samen te eten. Net als de woensdag ervoor. Het diner was nu wat minder uitgebreid, maar Hanni had een hele lekkere verse en vegetarische lasagne gemaakt. Tijdens het eten hoorden we politiemannen met fluitjes over de rotonde voor ons huis banjeren en waren er afzetlinten. Mijn nieuwsgierigheid was natuurlijk gewekt dus bij elk geluid vloog ik naar het raam om te kijken wat er gebeurde. Uiteindelijk kwam er een hele zwerm mensen met een muziekauto langsgelopen. Dat bleek, zoals we al hadden gedacht, die Women's march te zijn. Zoals je ook in de video kunt zien waren het best wel veel mensen die meeliepen. Nadat de rust weer was wedergekeerd en we ons diner op hadden hebben we nog wat spelletjes gedaan en ben ik vervolgens naar bed gegaan. De anderen zijn nog wat langer blijven zitten om vervolgens uit te gaan, maar dat leek mij niet zo'n goed idee aangezien ik nog niet weer helemaal fit was.

Donderdagochtend hadden we een nieuw woord voor de DC sport challenge. Samen met collega's moet er een woord geschreven worden op GPS. Iedereen rent/loopt dus een letter en samen worden die letters een woord. Deze week was het woord Kennis en aangezien ik vanuit hier niet zo heel veel kan bijdragen aan de sport challenge word ik wel fanatiek van dit onderdeel. Dus op Google maps had een een letter K uitgestippeld. De afstand moet minimaal 5km zijn, maar dit bleek ongeveer 2 als je alles één keer zou lopen. Er zat dus niks anders op dat op en neer te draven. De mensen op de terrassen keken wel wat vreemd toen ik voor de vierde keer langs gedraafd kwam op het eind, maar uiteindelijk is het een prachtige K geworden en maakt het niet uit dat er sommige stukken dubbel gerend zijn. Vervolgens wilde ik gaan studeren tot uni begon, maar ben ik helaas op het balkon in de zon gestrand. Niks aan te doen, vrijdag nieuwe ronde nieuwe kansen. Donderdag is altijd een lange uni dat waarbij is tussen 7 en 8 een uur pauze heb. Deze week heb ik in dat uur samen met Heidi een pizza gegeten in de stad. Weer een klein beetje opgeladen kon ik vervolgens beginnen aan het laatste college van de dag, the reform of Italian healthcare. Het was wel een leuk college op zich, maar na al 6 uur les te hebben gehad is de laatste altijd een beetje een struggle. Een kwartier voor het eind ben ik uit het lokaal ontsnapt en wel met een goede reden. Ik heb me namelijk opgegeven voor het voetbaltoernooi en dat is geheel volgens de rare tijden van de International organisatie van 23:00 tot 1:00. Na even langs huis geweest te zijn sprong ik voel goede moed op de fiets onderweg naar voetbal. En ik kan dus helemaal niet voetballen. Eenmaal daar hebben we een tijdje gewacht en toen we eenmaal op de velden stonden had ik toch wel een beetje het idee dat ik nog weleens een beetje had onderschat wat voor mensen er mee doen aan dit toernooit. Allemaal mannen, behalve één teamgenoot en ik, waarvan een groot deel in vol voetbal ornaat de bal rondspeelde. Oh o. Geen Kuifjes in Afrika die gewoon even willen voetballen zoals ik. Ik kan een bal best in de richting krijgen van waar ik hem wil hebben, maar als er mensen druk op je zetten tijdens een wedstrijd bleek dat toch wat ingewikkelder. Wonder boven wonder heb ik nog wel een goal gescoord. Ondanks dat ik ongetwijfeld niet per se een verbetering was voor het team heb ik het ook niet verpest (geloof ik) en was het heel leuk. 4-7 verloren, maar het was een leuke wedstrijd met gezellige teamgenoten. Volgende week gaan we voor de winst.

Vrijdag had ik tot 11:00 college. Om 9:00 op de uni zijn voelde toch vroeger dan andere weken na het nachtelijke voetbal avontuur, maar dat gaf niet. Ik merk dat ik steeds wat meer aansluiting vind bij mijn klasgenootjes en ook makkelijker met de Italiaanse mensen klets (in het Engels weliswaar). Aan het eind van het college nodigde iemand me uit voor een verjaardagsfeestje/borrel aanstaande zaterdag dus dat is heel leuk. Eigelijk wilde ik komend weekend naar Firenze fietsen, maar ik ga daar nog wel even over nadenken. Na college had ik met iemand afgesproken om in het park te gaan lunchen omdat het prachtig weer was. De bedoeling was om rond een uur of 3 naar huis te gaan zodat ik nog wat aan de studie kon doen, maar de zon was te lekker. Dus nieuwe ronde ook mislukt. Uiteindelijk hebben we tot 17 uur in de zon gelegen. Dat was niet helemaal de bedoeling dus ik had behalve mijn gezicht niks ingesmeerd. Eindstand, een beetje verbrandde schouders en borst. Gelukkig maar een klein beetje dus de volgende dag was het weg. Toen op haar huis en onder de douche, want mama, oma en Corine zaten ondertussen al bijna in het vliegtuig!!

Nadat ik eerst de sleutel van hun Airbnb had opgehaald ben ik naar het station gefietst om ze op te wachten. Het was echt mega leuk om ze te zien. Helaas was mama had mama koorts dus die voelde zich helemaal niet lekker. Vanuit het station zijn we gelijk naar een restaurant gegaan om te eten, dat was erg lekker. De lieverds hadden een hele chocolade paashaas meegenomen voor me, die kwam in het restaurant uit de tas te voorschijn. Na het eten zijn we naar de Airbnb gelopen en nadat ze mijn met nog meer cadeautjes hadden verwend (wat natuurlijk absoluut niet hoefde, maar wel heel schattig was), ben ik weer naar huis gegaan. De volgende ochtend zouden ze bij mij komen ontbijten, maar mama voelde zich nog veel slechter dan vrijdag dus ben ik met lekkere broodjes naar hen toe gegaan. Arme mama bleef na het ontbijt nog een tijdje in bed, maar oma, Corine en ik zijn de stad gaan verkennen. We zijn de hele stad doorgelopen en hebben regelmatig een terraspauze ingelast. Rond de lunch kwam mama ook naar de stad. Gelukkig voelde ze zich iets beter en met paracetamol ging het redelijk. Eind van de middag stond San Luca op de planning. Omdat daar naartoe wandelen best wel een klim is zijn we met het treintje gegaan. Helemaal perfect. Eenmaal boven op de heuvel hebben we de prachtige kerk bekeken en ben ik met Corine ook nog bovenop de koepel geklommen. Via een heel smal wenteltrappetje heb je vanaf boven prachtig uitzicht over de stad (en de dikke smog laag...). Eenmaal weer beneden hebben we ergens wat gedronken en zijn we daarna naar een echt Italiaans familierestaurantje gegaan. We hebben enorm lachen, het was een top dag.

Zondagochtend kwamen ze wel bij mij voor het ontbijt en hebben ze mijn appartement & kamer kunnen zien. Erg leuk om aan andere te kunnen laten zien waar ik nu woon. Deze dag hebben we wederom genoten van de zon. Het was niet de 22 graden van zaterdag, maar in de zon was het nog steeds erg lekker. We hebben rond gestruind, winkeltjes gekeken, en vooral weer lekker gegeten en gedronken. Aan het eind van de dag zijn we in een restaurantje/café neergestreken waar ze planken hadden, borrelplanken. Aangezien Corine het al het hele weekend over plankjes had was dit het moment. Mama en ik geven niet zoveel daarom, maar oma en Corine hebben genoten. Omdat we allemaal al zoveel hadden gegeten overdag zijn we niet meer naar een restaurant gegaan 's avonds maar hebben we lekkere borrel dingen gekocht en zijn we thuis gaan kaarten. Aan het eind van de avond heb ik iedereen een dikke knuffel gegeven en ben ik naar huis gelopen. Over lopen gesproken, oma heeft zaterdag 14km door de stad gelopen en zondag ook zo'n 10km, superrr knap op haar 84e. Tijdens het naar huis lopen had ik Caroline aan de telefoon die vertelde over haar nieuwe baan en appartement. Super leuk allemaal. Vanmorgen zijn oma, mama en Corine weer vertrokken. Aangezien ze al vroeg weggingen heb ik ze niet meer gezien, maar ze kwamen met de bus langs mijn huis en toen konden we nog even zwaaien.

Na dit super leuke weekend moet er deze week weer goed gestudeerd worden want er komen tentamens aan. Veel leesplezier. De foto's staan elke week door elkaar, maar dat gaat ook zo blijven. Hij uploadt ze door elkaar en ik kan ze niet veranderen, maar ja als dat het ergste is dan valt het allemaal nog wel mee.

1. Hans:
    13 maart 2023
    Ziet er heel gezellig uit. En wat een lekker weer